V Standardy szkolne w zakresie pracy wychowawczej
Wstęp:
Niniejsze standardy zostały wypracowane wspólnie przez zespół nauczycieli Zespołu Szkół Ekonomicznych im Jana Pawła II w ostatnim piętnastoleciu i poprzedzone wieloma praktycznymi doświadczeniami w pracy wychowawczej – maja charakter pomocniczy w wewnątrzszkolnym mierzeniu jakości pracy szkoły w obszarach związanych z działaniami wychowawczymi szkoły.
Założenia:
1. Planowanie zadań szkoły odbywa się przy stałym udziale uczniów i rodziców.
2.  Szkoła ma akceptowaną przez wszystkich i uświadamianą misję wychowawczą, opartą na nauczaniu Jana Pawła II 
      i w  oparciu o wychowanie patriotyczne.
3. Życzliwa atmosfera sprzyja efektywnej pracy szkoły i prowadzi do pełnego rozwoju osobistego ucznia.
4. Zadania wychowawcze, ich ewaluacja, są przedmiotem systematycznych przedsięwzięć zespołu nauczycielskiego.
5. Szkoła promuje nauczanie i ideały Jana Pawła II oraz siebie w środowisku lokalnym.
6. Szkoła zapewnia bezpieczeństwo i uczy prozdrowotnych postaw.
Standard 1
Planowanie zadań szkoły odbywa się przy stałym udziale uczniów i rodziców.
Wskaźnik 1
Rodzice uczestniczą w zebraniach klasowych co najmniej 4 razy w roku szkolnym.
Pytania diagnostyczne:
1.      Czy rodzice są informowani przez wychowawcę o tematyce i terminie zebrań?
2.      Jak jest frekwencja rodziców na zebraniach?
3.      Czy na zebraniach  wychowawca porusz kwestie wychowawcze z zakresu programu wychowawczego?
4.      Czy przekazuje sugestie rodziców dyrekcji?
Wskaźnik 2
Rodzice mogą konsultować się z nauczycielami uczącymi ich dzieci na spotkaniach indywidualnych – co najmniej 1 raz w miesiącu
Pytania diagnostyczne:
1.      Jakie jest zainteresowanie rodziców tymi konsultacjami?
2.      Czy w trakcie takich spotkań nauczyciele informują rodziców o kwestiach wychowawczych?
Wskaźnik 3
Rodzice – delegaci – w Komitecie Rodzicielskim przekazują informacje o ustaleniach z posiedzeń KR i zbierają propozycje od pozostałych rodziców co do działalności KR w zakresie wychowawczym
Pytania diagnostyczne:
1.      Czy „przedstawiciele trójek klasowych”  pojawiają się na zebraniach?
2.      Czy ich relacje są rzetelne?
3.      Czy rodzice proponują jakieś rozwiązania wychowawcze?
Wskaźnik 4
Rodzice mają wpływ na dobór tematyki godzin wychowawczych realizowanych w klasie
Pytania diagnostyczne:
1.      Czy wychowawca rzetelnie informuje rodziców o planowanej tematyce?
2.      Czy robi to we właściwym czasie?
3.      Czy propozycje rodziców są uwzględniane o statecznym kształcie tej tematyki?
Wskaźnik 5
Rodzice znają wymagania edukacyjne i podstawowe zasady organizacji 
 i funkcjonowania szkoły oraz celowość wydatków ponoszonych przez Komitet Rodzicielski
Pytania diagnostyczne:
1.    Czy wychowawca rzetelnie zaznajamia rodziców z przepisami i regulaminami wewnętrznymi szkoły?
2.    Czy  rodzice  mają szansę na zmianę i modyfikację wymogów edukacyjnych i zasad oceniania nauczycieli?
3.    Czy rodzice otrzymują kompleksową informację o celach i sposobach wydatkowania ich pieniędzy  z FPS oraz KR?
Standard 2
Szkoła ma akceptowaną przez wszystkich i uświadamianą misję wychowawczą.
Wskaźnik 1
Personel ma wspólną i spójną koncepcję wychowawczą, opartą na nauczaniu Jana Pawła II
Pytania diagnostyczne:
1.  Czy obserwacja nauczycieli daje wyobrażenie o misji wychowawczej szkoły?
2.  Czy zachowania nauczycieli są konsekwentne, jasne, pobawione charakteru pozorności?
3.  Czy nauczyciele postępują  na ogół  zgodnie z zasadami określonymi w  misji szkoły?
4.  Czy nauczyciele są zaangażowani w doskonalenie swoich umiejętności wychowawczych?
Wskaźnik 2
Szkoła prowadzi działania wychowawcze w oparciu o zespołowo opracowany program?
Pytania diagnostyczne:
1.  Czy cele i standardy są systematycznie osiągane i spójne?
2.  Czy realizacja zadań jest stale monitorowana i aktualizowana?
3.  Czy istnieje sprawny obieg informacji – wewnątrz oraz na zewnątrz szkoły?
Wskaźnik 3
1. Czy szkoła uczestniczy w przedsięwzięciach propagujacyh nauczanie Jana Pawła II (wspiera je)?
2. Czy na bieżąco realizowana jest tematyka godzin wychowawczych o życiu i nauczaniu Jana Pawła II?
